Sztuczna inteligencja w Ministerstwie Finansów - przyjaciel czy wróg podatnika?

2023-06-05

Wojskowi w bazie oglądają drona

Zdjęcie ilustracyjne/Adobe Stock


Ministerstwo Finansów przyznało się do wykorzystywania sztucznej inteligencji (SI) w odpowiedzi na interpelację posłanki Hanny Gill-Piątek. Posłanka pytała resort o to, czy korzysta z oprogramowania wykorzystującego systemy SI oraz czy planuje zakup takiego oprogramowania.
Mariusz Gojny, podsekretarz stanu w resorcie finansów i zastępca szefa KAS, poinformował, że MF “wykorzystuje system sztucznej inteligencji, który działa w oparciu o głębokie sieci neuronowe”. Resort finansów stosuje SI do różnych celów, takich jak kontakt z klientami KAS czy kontrola towarów. SI jest narzędziem, które może poprawić wydajność pracy i ma coraz większe znaczenie w administracji publicznej.
SI wspiera operatorów RTG i komunikację z klientami
Resort finansów stosuje system SI OKO, który działa na podstawie głębokich sieci neuronowych i pomaga operatorom urządzeń RTG w prześwietleniach towarów wielkogabarytowych. System ten wykrywa na zdjęciach inspekcyjnych przedmioty z wyuczonych klas. Projekt OKO został dostarczony przez polsko-amerykański startup Tensorflight w ramach programu GovTech Polska. Ministerstwo realizuje także projekt Multikanałowe Centrum Komunikacji (eMCeK), którego celem jest wsparcie zdalnych kanałów obsługi klienta KAS, w tym udostępnienie usługi Wirtualnego Asystenta Klienta. Narzędzia te służą do komunikacji chat i telefonicznej z podatnikami oraz udzielania odpowiedzi na najczęstsze pytania podatkowe. Projekt eMCeK realizuje firma Alfavox. SI wymaga kompetencji i krytycznego myślenia
Dr Paweł Prociów, wykładowca na kierunku informatyka na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW, podkreśla, że obecne modele językowe, na jakich opiera się np. ChatGPT, są nauczone, aby zwrócić najbardziej prawdopodobną odpowiedź na dane zapytanie. Nie oznacza to jednak, że ta odpowiedź będzie niepodważalna i w 100 proc. zgodna z faktami. Dlatego korzystanie ze sztucznej inteligencji do podejmowania strategicznych decyzji wymaga czynnika ludzkiego, który będzie umiał zweryfikować i ocenić wyniki jej pracy. Sztuczna inteligencja w Ministerstwie Finansów może być przyjacielem podatnika, jeśli zapewni mu szybszą i łatwiejszą obsługę, a także zwiększy skuteczność kontroli i zwalczania nadużyć podatkowych. Jednak może być też wrogiem, jeśli naruszy jego prawa i prywatność, lub jeśli będzie podatna na błędy i manipulacje. Kluczowe jest, aby osoby odpowiedzialne za rozwijanie i nadzorowanie systemów sztucznej inteligencji w Ministerstwie Finansów dbały o ich jakość, niezawodność i dostosowanie do wymogów prawnych.

Powrót na stronę główną